10 ÄVENTYRSRESETRENDER INFÖR 2018
Maria Sellfors
03. oktober 2017 av Maria Sellfors

10 ÄVENTYRSRESETRENDER INFÖR 2018

Hur vill skandinaverna resa? Vilka är de populäraste äventyrsdestinationerna? Vad är viktigt för äventyrsresenären? Vilka är de största resetrenderna?

Hvitserk är ständigt på jakt efter nya spännande resmål och äventyr. Varje år är Hvitserk-kontoret i kontakt med tusentals, nya och gamla gäster som är på jakt efter äventyrligheter. I arbetet med reseprogrammet besöker vi dessutom resemässor och pratar regelbundet med våra lokala samarbetspartners över hela världen. Inför 2018 har vi läst rapporter, sett på statistik, gjort egna branschspaningar och sammanfattat dessa i 10 äventyrsresetrender.

De tio äventyrsresetrenderna är listade utan någon inbördes ordning.   


Glamping
På så kallad «glamorous camping» eller glamping byts liggunderlag ut mot madrasser och sovsäckar mot duntäcken och tältgolv mot en matta. Men du bor fortfarande naturnära i tält.

Glampingtrenden har länge varit ett begrepp i utlandet, ett exempel är de bekväma tältlodgerna på savannen i Masai Mara. I Australien är glamping stort och det finns webbsidor där man kan hyra glamorösa tält.

Både i Norge och Sverige börjar det nu komma liknande glamorösa tältboenden där du bor i vildmarken utan att behöva dra ner på komforten. Exempelvis Island Lodge i Stockholms skärgård och Canvas Hotel i Telemark går i bästa glamping anda.



“Travel like a local” – Äkta upplevelser
Vi jagar det äkta och genuina och vill känna på hur det är att bo på den platsen som vi besöker. Den här typen av resande är motsatsen till stora all inclusive hotell där man inte lämnar hotellområdet.

Istället för att ta turistbussen, tar du lokalbussen och istället för hotell bor du hemma hos någon eller hyr lägenhet genom Airbnb. Du aktar dig för de stora turistattraktionerna och tillbringar dagen som en lokalinvånare gör..

Ett exempel på land som är perfekt att resa på det här viset är Kuba. Som ett alternativ till hotell bjuder kubanerna in till bed & breakfast i så kallade ”Casa Particulares”. Fenomenet är väldigt utbrett och utbudet av trevliga hemmaboenden stort. Förutom tak över huvudet och mat på bordet får du en inblick i hur det är att leva på Kuba och kanske en privat sightseeingtur i kvarteret.

 


Sociala medier skapar trender
Vi har aldrig tagit så mycket foton som nu. Idag har vi alltid mobilen med oss, även på resa. Vi uppdaterar live från turen och de därhemma har full koll på vad du hör för dig på semestern. Detta skapar en transparens och du kan se hur ett hotell ser ut egentligen bortom glossiga resekataloger.

Sociala medier innebär en ny källa för att söka fakta inför resan och du kan fråga din Facebookkompis som har postat bilder från en plats hur det egentligen är och platser som får mycket exponering på Instagram får god draghjälp att locka turister.



Höga berg
Att nå toppen av ett högt berg är ett konkret och imponerande mål. Kanske är det just därför som drömmar om bergstoppar är vanliga. Bergsbestigningar är de turer som ofta blir fullbokade snabbast i vårt program. Elbrus, Mt. Damavand, Kilimanjaro, Island Peak och Mt.Blanc är några av de turer som våra gäster har på favoritlistan.



Aktiva resor och prestation
Alltfler skandinaver bor numera i storstäder och har kanske inte så mycket natur i sin vardag. Här blir en aktiv semester med naturupplevelser en oas och en betydelsefull kontrast till den urbana vardagen med stillasittande på kontor.  

Det är inte ovanligt att våra gäster har en lång vandring, skidtur eller ett högt berg som ett träningsmål de jobbar mot flera månader innan turen går av stapeln för att ha bästa möjligheter att klara av utmaningarna.

En av de vanligaste frågorna som hvitserkkontoret får är: ”hur långt och hur högt kommer jag att komma?”. Det är viktigt att kunna mäta prestationen och veta exakt hur högt och hur långt turen går. Ett berg som är 6001 meter högt blir mer attraktivt än ett som är 5999 meter då man gärna vill sätta ett 6000-meters berg på meritlistan.



Ikoniska resmål
Machu Picchu, Kilimanjaro, Trolltunga och Everest Basecamp är några exempel på resmål som har blivit till ikoner som många vet mer om än det land som resmålet ligger i. Det gör att det inte heller blir så viktigt vilket land dessa platser ligger i, det viktiga är att man får komma just dit. Sociala medier har drivit på utvecklingen att göra dessa platser ännu mer populära, och i vissa fall som till exempel Machu Picchu där man har fått för stor effekt av uppmärksamheten  och infört restriktioner för att begränsa turistanströmningarna.



Semester med mening
En resa utanför den materiella komfortzonen kan bidra till ändrade värderingar och perspektiv på det liv man lever till vardags i trygga Skandinavien. Hvitserk har flera resor till utvecklingsländer där levnadsstandarden och livsstilen skiljer sig mycket från det man är van vid hemma. Volontärresor har ökat i popularitet där man reser med syftet att bidra och inte minst få perspektiv på vad man har hemma. 

 


Sportiga pensionärer
God hälsa och god ekonomi hos den äldre delen av befolkningen bidrar till att intresset för lite mer krävande fysiska aktiviteter ökar uppåt i åren. Vi tycker att det är kul att vi har ett gäng gäster över 70 som är väldigt sportiga och hänger med på både på krävande vandringar och höga berg.



Hållbar turism
Turismen är en stor industri och en viktig inkomstkälla i både fattiga och rika länder. Den internationella turismen fortsätter att växa eftersom utvecklingsekonomier som Kina och Indien får en ökande medelklass som har möjlighet att resa och upptäcka världen. Det innebär att vi blir fler som ska dela på populära turistdestinationer med sårbar natur. Branschen står inför flera stora utmaningar om resandet ska gynna hela världen. Vi är glada för att vi allt oftare får frågan av våra gäster hur Hvitserk arbetar för en positiv utveckling på platserna som vi besöker för både natur och lokalbefolkningen. 



Kilimanjaro, Elbrus, Peru och Atlasbergen
Var är det då populärast att resa på äventyr? Vi har ett omfattande turprogram med turer både till när och fjärran, men våra bästsäljare och klassiker har de senaste åren varit Kilimanjaro, Elbrus, Atlasbergen och Peru. Varje år har vi drygt 300 gäster på Kilimanjaro, 70 gäster vardera på Elbrus och Inkaleden med Machu Picchu.  

Källor 10 Äventyrsresetrender: Utemagasinet.no, National Geographic, Hvitserk og Eventyrreiser, Vg.no, Kairos Future, Lonely Planet, Vagabond.se, ATTA, Adventure Travel Trade Association

Kommentarer